Epic trip and fire spitting dragons

Buenas Noches

Vi närmar oss slutet av vår tripp. Vi är i Barcelona nu. Vi åkte hit idag från Empuriabrava, och imorgon ska vi ta oss till flygplatsen.
Our trip is coming to an end. We are in Barcelona now. We left Empuriabrava this morning and took a train to here, and tomorrow we find the airport.

Här, jag ritade i en karta för att visa var vi har varit. De två stjärnorna visar var resan började och slutade. Och pilarna visar alla ställen vi har stannat på.
Here, I drew up our trip on a map to show where we have been. The two stars show where the journey started and ended. The arrows show all the places we've stayed at.

Ikväll när vi var ute för att köpa en flaska vatten gick vi förbi någon sorts parad, med en eldsprutande drake!
Tonight when we were out to get a bottle of water we went past some sort of parade, with a fire spitting dragon!

Galet! Crazy!

Den här resan har varit fantastisk. Nu är det dags för nästa äventyr. Vi ses snart!
This trip has been amazing. Now it's time for the next adventure. See you soon!

Vindtunnel för första gången

Oh yes! Vi testade vindtunneln igår! Vi gjorde det! Det var definitivt bland det roligaste och bästa jag gjort. Jag kan rekommendera Alla att testa det, okej?
Jag och Alex ska ju bo i Voss i vinter och där finns det en vindtunnel. Så det är ju bara att komma och hälsa på oss, åka lite skidor, vindtunnla lite och så får ni se hur fantastiskt kul det är.
Alla kan göra det, man behöver inte ha hoppat fallskärm innan.

Vi gjorde tio minuter var, med en coach som heter David Dobski. Han är fransk, har ca 10500 fallskärmshopp och 500 timmar i vindtunnel.
Vi var båda lite nervösa innan. Vindtunnel är någonting vi har pratat om väldigt länge och tänkt på och velat testa. Men också velat vänta till rätt tillfälle. Vi tänkte att vi ändå kommer testa det i Voss, så varför inte göra de första tio minuterna här och nu..?
Och yeees det var great. Det började med att vi var en och en med coachen. Fick göra lite olika övningar som att falla långsamt, falla snabbt, snurra, glida åt sidan mm. Sedan fick vi vända på oss och öva på att flyga på ryggen. Mycket svårare....Mycket svårare att kontrollera alla kroppsdelar då av någon anledning.
Tunnelsessionen gick till så att man var inne i tunneln i två minuter, sedan hoppade man ur och nästa person var inne i två minuter och så rullade det på. I slutet av vår tid fick vi flyga tillsammans. Hur najs som helst.

Vi ställde dit vår kamera så vi har fångat hela kalaset på film!

Oh yes! We tried the wind tunnel yesterday! We did it! It was definitely one of the most funnest and best things I've ever done. I can recommend it to everybody, okay?
Me and Alex are staying in Voss this winter, and there is a wind tunnel there. So you just come and visit us, do some skiing, wind tunnel for a bit and you will see how amazing fun it is.
Anyone can do it, you do not need to have been skydiving before.

We did ten minutes each, with a coach named David Dobski. He is French, has about 10,500 skydives and 500 hours in the wind tunnel.
We were both a little nervous before. Wind tunnel is something we've talked about for a long time and thought about and wanted to try. But also wanted to wait for the right time. We thought since we know we will try it in Voss, why not do the first ten minutes here and now ..?
And yeees it was great. We started out by flying one and one with the coach. Had to do some different exercises like fast fall, slow fall, spin, side slide etc.. Then we turned onto our backs and practiced backflying. Very difficult .... Very difficult to control all body parts when on the back for some season.
The tunnel session worked like this, first person was inside the tunnel for two minutes, then jumped out and the next person was inside of two minutes and so it went on. At the end of our time we were flying together. So super nice.

We put up our camera next to the tunnel, so we have captured the whole party on film!

Här kan ni se videon som Alex klippte ihop av filmmaterialet vi fick. Bara klicka på länken för att se videon:

Vi seeeeees

See youuuuuu

Empuria!

Hola!

Vi är tillbaka i Empuriabrava. Vi ska kanske testa vindtunnel för första gången idag. Mycket spännande. Vindtunnel är något vi velat göra väldigt länge. Så idag kanske det blir av för första gången. Med en coach som heter David Dobski. Han är en vän till Greg och Karine, det var dom som tipsade om honom, eller snarare skickade oss till honom för att göra 10 min var.
We are back in Empuriabrava. We might try the wind tunnel for the first time today. Very exciting. Wind tunnel is something we wanted to do for a long time. So today maybe it will be the first time. With a coach named David Dobski. He is a friend of Greg and Karine, it was them who told us about him, or rather sent us to him to do 10 minutes each.

Igår var en varm och skön dag. Men det är ganska dött med folk här nu, det är inte turistsäsong direkt.
A nice and warm day yesterday. Not many tourists here this time of the year.

Hoppla! En kvällspromenad till stranden
An evening walk to the beach

Vindtunneln i Empuriabrava
The windtunnle in Empuriabrava

Hopp och ostron i Avignon

Bonbon!!

Äntligen har jag fått tag på internet igen.
Vi lämnade Sevilla för ungefär fyra dagar sedan. Här är några foton därifrån:

I've finally got hold of internet again.
We left Seville about four days ago. Here are some photos from there:

Med Leo, i väntan på en buss. Vi satte oss på ett kafe och jag beställde varm choklad. Det roliga var att jag verkligen fick varm choklad. Alltså INTE chokladmjölk utan snarare chokladsås.
With Leo, waiting for a bus. We sat  down at a cafe and I ordered hot chocolate. The funny thing was that I really got hot chocolate.  NOT chocolate milk, but rather chocolate sauce.

Wieeeeeerd!

Efter att ha hoppat av bussen i Sevilla visste vi inte hur vi skulle komma till fallskärmsklubben. Så efter lite funderande bestämde vi oss för en väg som måste vara den rätta. Det var den rätta, men den var ca 5 km lång. Det var tungt med så mycket packning!
After jumping off the bus in Seville we did not know how we would get to the parachute club. So after some deliberation, we decided a road that had to be the right one. It was the right one, but it was about 5 km long. It was heavy with so much luggage!

Men sen fick vi flyga så vi var glada.
But then we got to fly so we were happy.

Nästa destination på trippen var Avignon för att träffa Greg och Karine igen. Från Sevilla till Avignon är det ganska långt, så vi sov en natt i Barcelona på vägen.
The next destination on the trip was Avignon, to meet up with Greg and Karine again. From Sevilla to Avignon is quite a long way, so we slept a night in Barcelona and then continued the next day.

Väl framme i Avignon fick vi ta en taxi till flygfältet Pujaut, för det gick inga bussar dit. Vi hann med ett hopp den kvällen, precis innan det blev mörkt. Sedan träffade vi Lolo, en av Greg och Karines vänner (de två hade inte kommit dit än). Vi åkte in till stan med Lolo och åt middag. Hon jobbar med att söva människor inför operationer.
Once in Avignon we had to take a taxi to the airport Pujaut, because there was no buses there. We had time for a jump that evening, just before dark. Then we met Lolo, one of Greg and Karines friends (those two had not arrived yet). We went into town with Lolo to have dinner. She works as a nurse, she anaesthetises people before surgery.

Morgonen efter: Frukost med Greg, Lolo och Karine. Vi hade alla sett fram emot en fin dag med massa hoppning. Men vädret ville annat..... Det var regnmoln hela dagen och det blev ingen hoppning.
The morning after: Breakfast with Greg, Lolo and Karine. We had all been looking forward to a great day with lots of jumping. But the weather wanted different ..... There were rain clouds all day and there was no jumping.

Fanns mycket tid att göra annat...............
There was a lot of time to do other things ...............

G & K hade en vän i närheten som hade lite speciella husdjur. Ca 100 giftormar från alla världens hörn...
G & K had a friend nearby who had some special pets. About 100 venomous snakes from around the world ...

Och några turtles hade han också
And he had some turtles too

Crepes på julmarknaden i Avignon
Crepes at the Christmas market in Avignon

Skål!
Cheers!

Testar champagne
Trying champagne

Dagen slutade hemma hos mannen med ormarna. Vi fick testa Oysters för första gången.
The day ended at the home of the man with the snakes. We got to try Oysters for the first time.

Jag kan säga att sniglarna vann över ostronen!
I can say that the snails won over the oysters!

Dagen efter var det fortfarande molnigt, men det klarnade upp och vi hann göra tre hopp på eftermiddagen. Och idag, i förmiddags, gjorde vi två till innan vi fick skjuts in till stan där vi är nu.
Och imorgon beger vi oss antagligen av mot Empuriabrava igen.

Ta hand om er alla där hemma. Hoppas att ni mår bra. Puss och kram, hoppplahej

The next day it was still cloudy, but it cleared up and we got to do three jumps in the afternoon. And today, this morning, we did two jumps before we got a ride into town where we are now.
And tomorrow we probably head back towards Empuriabrava again.

Take care of all of you. Hope you are doing well. Hugs and kisses, hoppplahej

Bra dagar!

Hola!

Måste berätta vad som hände i förrgår.
Vi lämnade Empuirabrava på morgonen för att försöka ta oss till Sevilla (från norraste Spanien till södra).
Vi fick skjuts av en annan skydiver till bussstationen (bara ca 500 meter, men vi hade tung packning och bussen gick om 10 min) så det var schysst.

Bussen gick till Figueres och där hann vi precis med ett tåg till Barcelona. På tågstationen i Barcelona fixade vi biljetter till Sevilla. Det tåget skulle gå 15.50, så vi hade några timmar att sitta ner och uppdaterna er därhemma om läget osv.

15.50 gick tåget och vi var framme i Sevilla 21.15. Därifrån hade vi ingen direkt plan på hur vi skulle komma till skydive-klubben. Vi visste att det låg nästan en timme utanför stan. Vi hade emailat med receptionstjejen från klubben och hon trodde det skulle bli ca 50 euro med Taxi.

Efter att ha frågat runt lite och fått hjälp av diverse folk med översättning och tolkning av spanska så förstod vi att vi måste ta oss till en bussstation kallad PLaza de armas. Vi gick ut och letade efter en buss som skulle kunna ta oss dit, men klockan var närmare tio och det såg inte så ljust ut.

Jag frågade ett par i vår ålder om de visste hur vi kunde hitta en buss som gick till Plaza de armas. Tjejen pratade lite engleska, killen nästan ingen. Efter lite pratande mellan de två sa dom att vi kunde åka med killen, för han bodde precis bredvid Plaza, och han skulle hem nu.

Så vi fick sjkuts av honom till busstationen. Där fick vi vänta 30 min på sista bussen, som skulle ta oss till Bollullos. På den bussen började vi prata med en ung kille bredvis oss. Leo hette han,

var 18 år och studerade matematik och piano. Han undrade var vi skulle sova, och vi sa att vi har ett tält. Han frågade om vi ville följa med hem till honom och campa på hans tomt.
Vi tog tacksamt emot erbjudandet och följde med honom.
Det slutade med att vi fick sova i hans rum på en madrass.

Här är hemma hos honom! Leo är den längsta personen

Morgonen efter tog vi en buss till ett ställe  som heter Juliana. Därifrån gick vi med all packning (två fallskärmar plus tält, två sovsäckar, dator, kamera och lite kläder. Ganska tungt) ca 5 kilometer tills vi såg fallskärmar komma ner från himlen och följde dom, och hittade tillslut fram.

Vi gjorde tre supernice hopp där igår. Det sista mitt i solnedgången. Och träffade flera jättetrevliga människor. De tipsade oss om ett ställe att bo inne i stan. Så vi fick skjut av dem och checkade in där de bor. Det är ett hotell! Men vi får rabatt för att vi är skydivers. Så det är billigare att bo här än på ett hostel!!
Det är hur fint som helst. Vi har vårt eget rum, med eget kök, egen dusch och allting. Och jätterent och fint!

Här är en bild från Empuriabrava.

Har ingen bild härifrån än, men det kommer. Och bild på våra nya vänner som bor här på samma hotell. De bor i södra Tyskland och jobbar på en dropzone där. De åker till Sevilla på slutet av säsongen för att få hoppa lite.

Hasta la vista baby

Paris och Empuriabrava!

Tjohej

Just nu är vi i Empuriabrava i Spanien. Tågresan hit från Paris tog bara fem timmar!
I Paris bodde vi hos Alex kusin Stephan och hans familj. Supersnälla människor (inte för att jag kunde konversera så mycket med dom men ändå). Och de hade världens gulligase barn, ett tvillingpar på  1,5 år.

Här är bilder från vårat turistande i Paris:
Eiffeltornet såklart

JätteAlex:

Vid Louvren:

Tillbaka hemma hos Stephan, med en av tvillingarna. Pussgullle!

De hade även en galen hund, Philou. Helt crazy, men helskön också.
Alex, Stephans mamma, Camille, Philou och Paolin

Alex och Camille

Vi fick smaka sniglar för första gången! Ni kanske undrar hur det smakade....?  Hemligt!

Gruppfoto!
Jag, Stephans mamma med Pouline, Julie (Alex kusin), Alex, Stephan, Juliette med Camille.
Tack till alla dom för en trevlig kväll.

Här är en bild från när vi hoppade av bussen här i Empuriabrava.
Det är vackert här med massa berg vis horisonten. Vi har gjort tre fallskärmshopp här och ska nu åka vidare söderut. Men kommer kanske tillbaka hit eftersom vårat flyg hem går från Barcelona, och det är inte så långt härifrån.

Och sist men inte minst,
Grattis bästa pappa på fars dag! You're simply the best, better than all the rest =)

Bordeaux

Hallojsan!

Vi har nu lämnat Mimizan. Vi vann inga hopp på pokerspelet, men det var kul ändå. Och vi hoppade ändå!
Bakom Alex ser ni Greg. Han är en del av freeflyteamet Air Wax, och han gav oss massor av tips och hjälpte oss enormt mycket. Tusen tack till honom och Karine (den andra delen av teamet).

Här är jag och Alex med en "skyball", som man kan passa mellan varandra.  Kul kul!

Greg och Karine lät oss sova i deras husvagn så vi slapp frysa i ett tält. Vi var mycket tacksamma och glada :)

Vi turistade i Bordeaux idag. Här utanför en enorm kyrka!

Inatt sover vi hos Alex's mammas vänner Philippe och Marie Jaquline. Här en en katt som dök upp hos dom för någon vecka sedan. Mycket tjock och mycket gosig.

Imorgon tar vi ett tåg tillbaka till Paris för att turista och träffa Alex släktingar. Ha det bra så hörs vi!
Kramar och kanske en puss!

Pokerkväll

Bonjour!

Vi lämnade Paris igår efter en fransk frukost på hostlet

Vi hann även med att se denna häftiga byggnad vid Sacre cour. Hostlet låg i närheten av det här

Efter en intressant busseresa, med inlag av bland annat grusvägar mitt ute i skogen och ca 40 min försening, var vi framme i Labouheyre. Då var klockan fem och vi var lite hungriga - den franska frukosten kändes väldigt länge sedan vid det här laget.
Vi blev glada när vi hittade ett litet bageri.

Från Labouheyre tog vi en buss till Mimizan, där vi är nu. Här ska vi hoppa fallskärm på en boogie. En boogie är som ett läger, då det kommer massa fallskärmshoppare och hoppar massa fallskärm. Och umgås och äter mat och lär sig nya grejer av varandra och tittar på varandras filmmaterial och så vidare.

Vi blev upplockade i Mimizan av chefsinstruktören. Han tog med oss till en restaurang där alla skulle äta igår kväll innan boggien börjar (idag). Vi pratade mest med ett par som heter Greg och Karine (de kunde prata engelska;)
Greg och Karine vann nyligen världsmästerskapen i freefly, så vi kommer kunna lära oss massor av dem! De är även jättetrevliga till på köpet.

Idag var vädret dessvärre värdelöst.. Det har regnat hela dagen.
Ikväll är det pokerturnering. Alla la 23 euro (ett skydive). Det är 35 som deltar i turneringen, så 35 hopp ligger i potten!!!
Vinsten kommer delas upp lite grann, men vi räknade ut att om man vinner så får man ca 11 hopp. Inte illa.

Turneringen har börjat och just nu har vi en paus för middag. Och för en som aldrig har spelat poker förrut måste jag säga att jag gör ganska (jävligt) bra ifrån mig. Med tanke på att många av motståndarna är pokerpassionister (kan man säga så?) också.

Jag återkommer med vidare rapport.